Czy ty odżywiasz się higienicznie?

Gdy jesteśmy zdrowi, lub chociaż gdy nie cierpimy na dolegliwości przewodu pokarmowego, jesteśmy zupełnie nieświadomi istnienia żołądka czy innych narządów trawiennych, prawda? A przynajmniej, gdy nie odczuwamy głodu, bo kiedy się pojawi, żołądek na pewno nam o tym przypomni. Albo gdy z jedzeniem przesadzimy, na przykład w okresie świątecznym, od razu żołądek i jelita wołają o pomoc. Stąd każda skrajność w odżywianiu się prowadzi do niezdrowych objawów. Idealne trawienie może być utrzymywane tylko przez staranne i ciągłe przestrzeganie pewnych zasad rozsądnego żywienia, a najlepiej, gdy to przekształcimy w zdrowe nawyki.

Jak podają podręczniki fizjologii człowieka, zdrowe odżywianie zależy od jakości i ilości spożywanych pokarmów.

Jeśli żywność jest spożywane zbyt szybko, to nie będzie ona właściwie rozdrobniona i po połknięciu w grubych kawałków, soki trawienne nie mogą łatwo, a więc i szybko się z nimi uporać. Zbyt krótkie przeżuwanie nie zapewnia wystarczającej ilości śliny i w konsekwencji skrobia nie zostaje dobrze strawiona, a żołądek nie wydziela wystarczającej ilości soków żołądkowych. Ale jednocześnie nie jest dobrze jeść tylko miękkie lub płynne jedzenie, jakie można przełknąć bez odpowiedniego żucia. Znaczna część twardego pokarmu, który wymaga dokładnego żucia, powinna być spożywana podczas każdego posiłku.

Picie podczas posiłków zbyt wielu płynów także nie jest wskazane, ponieważ nie tylko zachęca do pośpiesznego jedzenia, ale i rozwadnia sok żołądkowy, a tym samym zmniejsza jego aktywność. Pokarm należy żuć, aż zostanie dostatecznie zwilżony śliną aby mógł zostać połknięty. Kiedy duże ilości płynu są spożywane, trawienie rozpocznie się dopiero, gdy ten nadmiar płynów zostanie wchłonięty. Podobnie, gdy przy posiłku spożywamy lody, zimne mleko czy herbatę mrożoną, żołądek zostaje schłodzony, co opóźnia właściwy proces trawienia.

Brazylijscy Indianie starannie powstrzymują się od picia podczas jedzenia i taki zwyczaj panuje także wśród wielu innych dzikich plemion.

Jedzenie między posiłkami

Zwyczaj jedzenia jabłek, orzechów, owoców, słodyczy itp. między posiłkami jest nadzwyczaj szkodliwy i na dłuższą metę może być powodem utraty apetytu i niestrawności. Żołądek, tak jak i inne mięśnie oraz inne narządy ciała, wymaga odpoczynku. Częstotliwość, z jaką posiłki powinny być przyjmowane zależy od wieku i wykonywanego zawodu. Niemowlęta przyjmują jedzenie w krótkich odstępach czasu, a dzięki jego prostej postaci, są w stanie strawić to bardzo szybko. Dorośli nie powinni przyjmować żywności częściej, niż cztery razy dziennie i to wyłącznie ci, którzy prowadzą bardzo aktywny tryb życia, będący efektem charakteru ich pracy. Osoby, które pracują głównie siedząc, w wielu przypadkach powinny brać przykład ze starożytnych Greków, którzy jedli dwa razy dziennie.

Prostota diety

Zbyt wiele rodzajów spożywanych pokarmów jest częstym błędem, który bywa przyczyną chorób układu pokarmowego. Te narody są najbardziej silne i wytrzymałe, których dieta jest najbardziej prosta. Szkocka wieś żyje głównie na płatkach owsianych, irlandzka na ziemniakach, mleku i płatkach owsianych, włoska na grochu, fasoli, makaronie i kasztanach, jednak ich przedstawicieli uznaje za okazy niezwykłego zdrowia i żywotności. Rdzenni mieszkańcy Wysp Kanaryjskich, nadzwyczaj dobrze rozwinięta i energiczna rasa, bazuje niemal głównie na pożywieniu, które nazywają gofio (na obrazku u góry tego wpisu), składającym się z prażonych ziaren pszenicy, jęczmienia lub kukurydzy i innych roślin skrobiowych, grubo mielonych i zmieszanych z wodą.

Jedzenie, gdy jesteśmy zmęczeni

Również nie jest dobrze jeść, kiedy nasze ciało jest wyczerpane przez intensywne ćwiczenia lub pracę fizyczną. Wtedy organizm pracuje nad przywróceniem tlenu do wyczerpanych wysiłkiem fizycznym komórek i nie jest przygotowany do trawienia. Spanie natychmiast po jedzeniu jest także szkodliwą praktyką. Proces trawienia nie może dobrze być przeprowadzony w czasie snu, a sen jest zakłócany przez nieskuteczne wysiłki organów trawiennych. W efekcie nie mamy nic - ani wydajnego snu, ani prawidłowego trawienia, stąd znane złe skutki późnych kolacji.

Jedzenie zbyt dużo

Pośpieszne jedzenie jest główną przyczyną nadmiernego objadania się. Kiedy zjadasz posiłek zbyt szybko, pokarm jest wtłoczony do żołądka tak szybko, że nasze ciało nie ma czasu nawet na krzyk sprzeciwu, zostaje po prostu zakneblowane. W takim przypadku, kiedy przyjęty zostanie nadmiar żywności, jest bardzo prawdopodobne, że zostanie ona trawiona w trakcie tzw. fermentacji kwaśnej, a nie w prawidłowy sposób. Gdy zjadasz za dużo na raz lub zbyt szybko, nie bądź zdziwiona, że masz w nagrodę nudności.

Nie dodano jeszcze komentarzy.

Dodaj komentarz

You must have Javascript enabled to use this form.